”Japansk trädgård” är en myllrande, organiskt
övervuxen målning, med flera kopplingar till konsthistorien: man
ser trådar till barocken, jugend, sekelskiftesmåleri och pointillism.
Det är kanske inte vad Lindahl tänkt, men hur som helst är
det en målning som ger utrymme för olika glidande synsätt.
Detsamma
gäller för
den andra oljan, ”Stenöga”, med brant bildperspektiv, detaljerad
”köttig” beskrivning av ett klippblock, och med ett artificiellt
och jämt fördelat ljus som ger intrycket av att bilden satts under
en vetenskaplig lupp. Även här konfunderas ögat och hoppar
mellan olika tolkningar. Som en symbolisk ikon är också konturerna
av ett öga interfolierad i bilden. Just för att markera att det
här handlar om seendets problematik, en nyckel till ingången till
det som bilden representerar, motivet av
en bergsklippa som också är ett motiv av seendet själv.
Jan K Persson